ارتباطات

ارتباطات:

انسان موجودی مدنی الطبع است بنابراین برای اینکه بتواند در نظام اجتماعی زندگی کند نیاز به تعامل و ارتباط با دیگران به منظور ارضای نیازهای خود دارد. مهمترین عامل ارتباط زبان است.

 

فراگرد ارتباط:

1-فرستنده

2-پیام

3-گیرنده

4- کانال ارسال پیام

5-عوامل ایجاد کننده اختلال(عواملی که موجب می شود که پیام به درستی منتقل نشود)

6-بازخور( ابراز واکنش گیرنده به فرستنده در مورد پیام).

 

انواع تقسیم بندی های ارتباط :

1-ارتباط از نظر عکس العمل:

 شامل ارتباط یک جانبه ( اگر عکس العمل گیرنده نسبت به پیام ابراز نشود ) و ارتباط دو جانبه .

2-ارتباط از نظر مسیر و جهت ارسال پیام :‌

 الف) ارتباط افقی ( ارتباط بین هم ردیفان )

 ب) ارتباط عمودی : ‌( ارتباط مافوق و زیر دست ) از بالا به پائین و از پائین به بالا اعمال می شود .

 ج) ارتباط مورب ( پیام در دو سطح مختلف از سلسله مراتب سازمان یا خارج از سلسله مراتب سازمان انجام می شود مثال : ‌ارتباط صف و ستاد) .

 3- ارتباط در سازمان :

- رسمی :‌ در قالب سلسله مراتب و برپایه قوانین و مقررات است

- غیر رسمی :‌ رابطه بین افراد سازمان . مانند شایعه

4- ارتباط از نظر افراد شرکت کننده در آن:

-یک به یک

-یک به چند

-چند به یک

 

5- ارتباط از نظر وسیله و کانال

-        کلامی

-        غیر کلامی( زبان بدنی)

 

نواحی 4 گانه شخصیت یا پنجره جو- هری:

این روش یکی از روشهای ادراکی بهبود ارتباطات است که انسان های با شخصیت های مختلف را مورد بررسی قرار می دهد.                        


طبق این مدل شخصیت هر انسانی به 4 قسمت تقسیم می شود:

1-ناحیه عمومی: این ناحیه هم برای خود فرد و هم دیگران شناخته شده است.

2-ناحیه خصوصی : برای خود فرد شناخته شده اما برای دیگران ناشناخته است.

3-ناحیه کور: برای خود فرد ناشناخته اما برای دیگرن شناخته شده است.

4- ناحیه ناشناخته: هم برای خود فرد و هم دیگران ناآشنا است.

روشهای توسعه ناحیه عمومی:

1- بازخورد: یعنی هرچه دیگران چگونگی برخورد مدیر را با او در میان بگذارند این ناحیه توسعه پیدا کرده و ناحیه کور کمتر می شود.

2-خود گشودگی: یعنی هرچه مدیر اطلاعات مربوط به خود را با دیگران در میان بگذارد ناحیه خصوصی کمتر می شود.  

 

تعریف شنود موثر:

فراگرد کشف رمز، تعبیر، تفسیر و درک پیام های کلامی به صورت فعال را شنود موثر گویند.

 

مدل دریافت شنونده:

حدودی که یک فرد می تواند اطلاعات واقعی را از یک پیام کلامی به یاد آورد و نتیجه گیری دقیقی انجام دهد. اجزای مدل شامل:

1-ویژگی های گوینده

2- ویژگی های شنونده

3- ویژگی های پیام

4- ویژگی های محیطی

 

سبک های شنود:

1 سبک نتیجه ای:

 افراد دارای این سبک همیشه دوست دارند حرف آخر را اول بشنوند یا بعبارت دیگر خواهان خط پایان هستند. از ویژگی های آنها می توان به رک و صریح بودن، عمل گرا، تمایل به دانستن بن قضیه و... اشاره کرد.

2- سبک چرایی:

 افراد دارای این سبک می خواهد اساس و منطق حرف دیگران را بدانند.

1-  سبک فراگردی:

افراد دارای این سبک دوست دارند  موضوعات را به تفصیل بدانند و از مطلب با تمام جزئیات آگاه شوند.

ارتباط راغبانه:

یعنی ارتباط از روی تمایل. اگر مدیر در برقراری ارتباط قدرت شخصی خود را جایگزین قدرت      سازمانی اش کند ارتباطات به شکل راغبانه در می آید.

مفاهیم کلیدی در ارتباط راغبانه:

1-  تمایل: یعنی صداقت مدیر در گفتار و کردار طوری که کارکنان به او اعتماد کنند.

2-  همگامی: مدارا و سازگاری با افراد

3-  رهبری: تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران

انطباق رفتاری: یعنی داشتن انعطاف کافی در رفتار و در تعامل با افراد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.