-
مدیریت زمان
دوشنبه 11 بهمن 1395 12:21
آنچه در این نوشتار در مورد مدیریت زمان خواهید آموخت: · تصورات غلط · عوامل تنش زا · چگونه وقت خود را به اثربخش ترین شکل مدیریت کنید · هفت وقت تلف کن بزرگ
-
مدیریت زمان - تصورات غلط در کارهای روزانه
دوشنبه 11 بهمن 1395 12:19
تصورات غلط در کارهای روزانه · بهادادن به فعالیت فیزیکی بیشتر از فکری، همواره راه گشا نیست. · اگر بیشتر کارکنم مشکلات بیشتر حل خواهند شد. · اگر می خواهی درست انجام شود، بهتر است خودت انجام دهی. o مثلاً اگر فورد همه خودروهایش را خودش میساخت موفق میشد؟ · اساسی ترین فعالیت روزمره نیاز به برنامه ریزی ندارد. · اگر کارها را...
-
مدیریت زمان - هفت وقت تلف کن بزرگ
دوشنبه 11 بهمن 1395 12:18
1- وقفه ها 2- کاغذ بازی 3- جلسات 4- خواندن و نوشتن 5- تقسیم کار به شکلی نادرست 6 - مسامحه (تعویق انداختن کار) 7- صرف کردن وقت روی کاری غلط
-
مدیریت زمان - هفت وقت تلف کن بزرگ - مسامحه تعلل یا به تعویق انداختن کار
دوشنبه 11 بهمن 1395 12:04
مسامحه (تعلل، به تعویق انداختن کار) عوامل تعلل شامل موارد زیر میباشد: · یکی از علل تعلل تنبلی است، بهترین راه برای شروع، شروع کردنه، بنشینید و کاری را شروع کنید · ترس از ناشناخته ها یکی دیگر از عوامل تعلل هست. · انتظار برای الهام گرفتن و ایده ای به ذهن آمدن، کار را شروع کنید، ایده در حین کار می آید. · وجود کارهایی که...
-
مدیریت زمان - هفت وقت تلف کن بزرگ - تقسیم کار به شکلی نادرست
دوشنبه 11 بهمن 1395 12:00
تقسیم کار به شکلی نادرست · اگر اشخاصی دارید که میتوانید کار را به آنها بسپارید حتماً انجام دهید. · در صورتیکه کار را به کس دیگری واگذار نمودید شاید بگویید کار آنطوری که میخواهید انجام نمیشود ولی چاره جزه این کار نیست. · وقتی کاری به کسی واگذار میکنید دقیقاً مشخص کنید از او چه میخواهید، کار که انجام شد با وی بنشینید و...
-
مدیریت زمان - هفت وقت تلف کن بزرگ - خواندن و نوشتن
دوشنبه 11 بهمن 1395 11:58
خواندن و نوشتن میخوانید که اطلاعات بگیرید، اگر راهی غیر از خواندن جهت اطلاعات گرفتن وجود دارد از آن استفاده کنید. مثلاً از دیگران بخواهید مطالبشان را ضبط کند و در راه منزل یا اداره آنها را گوش کنید. شخصی را پیدا کنید که مطالب را بخواند و دسته بندی کند و خلاصه آنها را به شما بگوید. یک فرد عادی 60 تا 200کلمه در دقیقه...
-
مدیریت زمان - هفت وقت تلف کن بزرگ - جلسات
دوشنبه 11 بهمن 1395 11:56
جلسات قبل از شروع جلسه ، بررسی کنید آیا با کار دیگه ای، دستور جلسه پیش میرود، مثلاً با یک تماس تلفنی. به صرف اینکه هر سه شنبه جلسه دارید، خود را در دام جلسات گرفتار نکنید. شاید نیازی به برگزاری جلسه نباشد. تعداد شرکت کننده ها را در حداقل ممکن قرار دهید زمان جلسه را در موقعی بگذارید که افراد وقت زیادی ندارند، مثلاً در...
-
مدیریت زمان - هفت وقت تلف کن بزرگ - کاغذ بازی
دوشنبه 11 بهمن 1395 11:54
کاغذ بازی انباشته شدن نامه ها کاغذی یا الکترونیکی به خاطر نداشتن نظم و ترتیب هست. مدتی از وقت خود را در انتهای کار یا انتهای هفته به مرتب کردن قرار دهید. تک تک فایلها و کاغذها را بررسی کنید و از خود بپرسید: "آیا واقعاً من به این فایل یا کاغذ نیاز دارم" سپس به درجه بندی اولویت آن نامه ها بپردازید. آنهایی که...
-
مدیریت زمان - هفت وقت تلف کن بزرگ - وقفه ها
دوشنبه 11 بهمن 1395 11:52
وقفه ها به سه شکل هستند اشخاص آدمهای پرحرف، کسانی که به دنبال وقت تلف کردن و تفریح و شوخی در کار هستند، کسانی که به دنبال دریافت نصیحت شما هستند، کسانی که همیشه از همه چیز شکایت دارند و ... سعی کنید پیش از اینکه آن فرد وارد دفتر کار شما بشود، متوفقش کنید. به محض اینکه وارد شود و بنشیند خلاص شدن از دستش کار ساده ای...
-
مدیریت زمان - چگونه وقت خود را به اثربخش ترین شکل مدیریت کنید
دوشنبه 11 بهمن 1395 11:48
عهد بستن با خود راز موفقیت ویژگی های یک عهد خوب، به طوری بتوان به آن عمل کرد: واقع گرایانه باشد تاریخ شروع تعیین کنید. مثلاً از فردا یا فلان تاریخ مشخص کنید در حال حاظر چگونه میخواهید از وقت خود استفاده کنید. یک جدول زمانی روزانه درست کنید. جدول را به بلوک های 15 دقیقه تقسیم کنید. درجه اهمیت کارهای را مشخص کنید. اگر...
-
مدیریت زمان - عوامل تنش زا
دوشنبه 11 بهمن 1395 11:37
عوامل تنش زا سعی برای انجام کار زیاد مسامحه و طفره رفتن و تعویق انجام کار انجام کارهای غلط بی نظمی منجر به درگیر کردن ذهن و هدر رفتن وقت میشود.
-
جملات قصار از کتاب مدیر یک دقیقه ای
یکشنبه 7 آذر 1395 18:10
کسانیکه نسبت به خود احساس مثبت و خوبی دارند، به نتایج خوب میرسند . People Who Feel Good About Themselves, Produce Good Results. به کارکنان خود کمک کنید تا به قابلیتهای بالقوه خود دست یابند، و کارکنان را در هنگام انجام صحیح کارها سورپریز کنید و مچشان را بگیرید . catch people doing something right بهترین دقیقه من، دقیقه...
-
چگونه بر نگرانی ها غلبه نمود و زندگی جدید شروع کرد
یکشنبه 7 آذر 1395 18:08
خلاصه کتاب How to Stop Worrying and Start Living نوسینده Dale Carnegie ترجمه علی مددی با عنوان آیین زندگی، نشر چکاوک 1888- 1955 نوسینده امریکایی بخش یک: آنچه بایستی در مورد نگرانی بدانید هر روز برای انسان عاقل شروع زندگی جدید است. ما چقدر دیر متوجه میشویم که زندگی و حیات یعنی همان دقایق و ساعاتی که هر روز سرع گذشتن آن...
-
رفتار شهروندی سازمانی
پنجشنبه 4 آذر 1395 16:45
رفتار شهروندی سازمانی [1] ( OCB ): 1. مجموعه فعالیت ها و اعمالی که شخص علاوه بر وظایف رسمی به صورت داوطلبانه به منظور کمک به سازمان، همکار یا ارباب رجوع انجام می دهد بدون آنکه انتظار پاداش داشته باشد. 2. رفتار فردی و داوطلبانه که مستقیماً بوسیله سیستم رسمی پاداش در زمان طراحی نشده اما باعث ارتقای اثربخشی، کارایی و...
-
رضایت شغلی
پنجشنبه 4 آذر 1395 16:20
نیروی انسانی عامل اصلی خدمت، بقا و موفقیت سازمان ها محسوب می شود. و همچنین ارزشمندترین عامل در بین عوامل و منابع مختلف سازمانی محسوب شده که به ثروت انسانی یا سرمایه انسانی نیز مشهور است. از آنجا که نیروی انسانی می تواند با اعمال، رفتارها و اتخاذ تصمیمات صحیح و بموقع و... برای سازمان ارزش آفرین باشد می توان موفقیت...
-
قدرت و سیاست در سازمان
پنجشنبه 4 آذر 1395 16:15
قلمرو پیروی: محدوده ای که مادون تقاضاها و درخواستهای انجام کار را حق مافوق دانسته و به آن پاسخ مثبت می دهد. در محدوده اطاعت نیازی به اعمال نفوذ نیست اما اگر مدیر بخواهد قلمرو پیروی را گسترش دهد لاجرم باید اعمال نفوذ نماید. نفوذ: نفوذ فراگرد اثرگذاری بر افکار، رفتار و عواطف شخص دیگر است. این شخص ممکن است رئیس( نفوذ از...
-
تعارض سازمانی
چهارشنبه 3 آذر 1395 18:50
تعارض سازمانی: 1-رابینز: فرایندی که در آن نوعی تلاش آگاهانه به وسیله شخص الف انجام می گیرد تا تلاشهای شخص ب را خنثی کند البته از طریق سد کردن راه او، که در نتیجه ب در مسیر نیل به هدف مستاصل می شود و الف بر میزان منافع خود می افزاید. 2- تامپسون: هر رفتاری که از جانب اعضای یک سازمان به منظور مخالفت با سایر اعضا سر بزند....
-
فرهنگ سازمانی
چهارشنبه 3 آذر 1395 18:40
فرهنگ سازمانی: 1-از دیدگاه رابینز فرهنگ سیستمی از استنباط های مشترک است که اعضا نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از هم می شود . 2-فرهنگ سازمانی باورها و ارزشهای حامی بر یک سازمان است که رفتار کارکنان یک سازمان را هدایت می کند. 3-فرهنگ تعیین کننده رفتار، پندار و کردار انسان و روش درک او از...
-
تغییر و تحول سازمانی
چهارشنبه 3 آذر 1395 18:30
تغییر و تحول سازمانی: چرا نیازمند ایجاد تغییر هستیم؟ از آنجا که سازمانها به محیطی پویا و در حال تغییر روبه رو هستند از طریق انجام یکسری تغییرات باید خود را سازگار کنند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. انواع تغییر: 1 -تغییر برنامه ریزی شده: تغییری که در نتیجه تلاش عاملان تغییر ایجاد می شود و هدف آن بالا بردن توانایی...
-
رهبری
چهارشنبه 3 آذر 1395 18:10
رهبری: رهیافت های عمده در مطالعات رهبری: - رهیافت صفات مشخصه: متمرکز بر ویژگی های شخصی و شخصیتی رهبر دارد و معتقد است که رهبران دارای ویژگی های منحصربفردی مانند هوش بالا، خلاقیت، قدرت بیان، اعتماد به نفس و ... هستند. - رهیافت رفتاری : متمرکز بر رفتار رهبر در برخورد با زیردستان است. - رهیافت اقتضایی : تمرکز بر سازگاری...
-
ارتباطات
چهارشنبه 3 آذر 1395 18:01
ارتباطات: انسان موجودی مدنی الطبع است بنابراین برای اینکه بتواند در نظام اجتماعی زندگی کند نیاز به تعامل و ارتباط با دیگران به منظور ارضای نیازهای خود دارد. مهمترین عامل ارتباط زبان است. فراگرد ارتباط: 1-فرستنده 2-پیام 3-گیرنده 4- کانال ارسال پیام 5-عوامل ایجاد کننده اختلال (عواملی که موجب می شود که پیام به درستی...
-
تحلیل مراوده ای
دوشنبه 1 آذر 1395 18:51
تحلیل مراوده ای: یک روش تجزیه و تحلیل و شناخت رفتار است. مراوده: به مجموع کنش و واکنش مراوده گویند. به شکل بیرونی (دیگران را مورد خطاب قرار دهیم) و درونی ( خود انسان مورد خطاب قرار گیرد). انواع حالت های من ( شخصیت): 1 -من والدینی: پیام های که انسان از والدین، معلم، برادر و... یاد می گیرد و معمولا در طول دوران اولیه...
-
ارزش و نگرش
دوشنبه 1 آذر 1395 18:47
ارزش: نمایانگر عقاید و اصولی هستند که از نظر فردی- اجتماعی نوعی رفتار برتر شناخته می شود. سیستم ارزشی: اگر ارزش های یک فرد را بر حسب میزان شدت فهرست کنیم سیستم ارزشی شخص بدست می آید. افراد از نظر سیستم ارزشی متفاوتند. منابع سیستم ارزشی: 1- موروثی 2- محیطی اهمیت ارزش: 1- ارزش پایه و اساس درک نگرش و انگیزش افراد است....
-
گروه
دوشنبه 1 آذر 1395 18:45
گروه: مجموع دو یا چند نفر که با هم رابطه متقابل داشته و به یکدیگر وابسته بوده و برای تامین هدف های خاصی گرد هم آمده اند. انواع گروه: 1- رسمی: این نوع گروه بوسیله ساختار سازمانی مشخص شده، کارمشخصی به آن واگذار گردیده و همچنین برای تحقق اهداف سازمان تشکیل شده است . انواع گروهای رسمی عبارتند از: -گروه حاکم یا گرداننده یا...
-
هدفگذاری
دوشنبه 1 آذر 1395 18:30
هدفگذاری: تجزیه اهداف بلندمدت در قالب اهداف کوتاه مدت. مراحل پرورش نیروی کار موفق: مدیر چگونه می تواند نیروی کار موفق را تربیت کند تا بوسیله آنها هدفهای سازمان را محقق سازد: 1- کار زاینده و روشن: یعنی مدیر کار را طوری تنظیم کند که افراد شناخت خوبی ازآن داشته و به راحتی بدانند که چگونه کار را انجام دهد این کاراز طریق...
-
کلیات
دوشنبه 1 آذر 1395 18:01
رفتار: فعالیت ها و اعمال قابل مشاهده مانند راه رفتن، صحبت کردن و ... را رفتار گویند. تعریف رفتار سازمانی: 1- دانشی که به مطالعه رفتار فرد،گروه و سازمان می پردازد. 2- استیفن رابینز رفتار سازمانی را رشته ای علمی – پژوهشی می داند که در آن اثراتی بررسی می شود که افراد، گروه و سیستم های سازمانی بر رفتار فرد در درون سازمان...
-
انگیزش
دوشنبه 1 آذر 1395 16:25
رفتار - یک رشته فعالیت - اعمال و فعالیت های قابل مشاهده افراد انگیزه: - چراهای رفتار که موجب آغاز و ادامه فعایت می شود چه بصورت آگاهانه و چه بصورت ناآگاهانه. - از دیدگاه رابینز انگیزه میل به کوشش فراوان در جهت تامین اهداف سازمان به گونه ای که این تلاش در جهت ارضای برخی از نیازهای فردی نیز باشد. هدف: نتایج مورد انتظار...
-
یادگیری
دوشنبه 1 آذر 1395 16:15
یادگیری: تغییر نسبتاً پایدار در رفتار یا رفتار بالقوه که از تجربه مستقیم یا غیر مستقیم ناشی می شود. - یادگیری مفهوم تغییر دارد و ممکن است به صورت خوب یا بد باشد - تغییر تا حدودی پایدار است - یادگیری بر رفتار بالقوه تاثیر دارد مانند عبرت گرفتن یک کارمند از تنبیه همکار خود - یادگیری ممکن است از تجربه مستقیم یا غیر...
-
ادراک
دوشنبه 1 آذر 1395 16:05
ادراک: 1- فرایندی که بوسیله آن افراد برداشتها و پنداشتهایی که از محیط خود دارند را تنظیم و تفسیر می کنند و به وسیله آن معنا می دهند. 2- فراگرد دریافت، تعبیر و تفسیر محرکهای محیطی را ادراک گویند. تفاوت واقعیت و ادراک از واقعیت: افراد از یک چیز واحد برداشت های متفاوتی دارند یعنی بین خود واقعیت و ادراک از واقعیت تفاوت...
-
طبقه بندی بر اساس هدفمندی سیستم و اجزاء
شنبه 29 آبان 1395 19:15
سیستم های جبری سیستم هایی که نه خودشان به عنوان یک کل و نه اجزایشان از خود هدفی ندارند . سیستمهایی هستند که رفتارشان جبری است . ماشینها نمونه کامل این گونه سیستم ها هستند . مثلا اتومبیل، بادبزن برقی و ساعت نمونه هایی از سیستم های جبری محسوب می شوند . اگر چه سیستم های جبری از خود هدف و مقصودی ندارند اما غالباً در خدمت...